- Při odběru biologického materiálu je nutné dodržovat obecné zásady bezpečnosti práce
a zásady práce s biologickým materiálem.
- Před každým odběrem ověřit identitu pacienta dostupným způsobem a shodu se
žádankou.
- Nádobka nebo zkumavka s materiálem musí být opatřena štítkem s nezaměnitelnými údaji
pacienta tj. jménem, příjmením, rokem narození nebo ID pacienta, datem a časem
odběru biologického materiálu. Štítky na odběrových nádobkách a zkumavkách nesmí být
přelepeny či jiným způsobem poškozeny (potřísněny, roztrženy apod.). Údaje uvedené na
štítku musí být shodné s údaji na žádance.
- Odebraný biologický materiál na toxikologické vyšetření co nejdříve doručit do laboratoře.
Pokud to není možné, biologický materiál uchovávat při teplotě 2 – 8°C.
- Nádobky a zkumavky uchovávat v kolmé poloze (víčko, zátka nahoře). Biologický materiál
transportovat tak, aby nedošlo k jeho vylití nebo rozbití zkumavky nebo nádobky, aby nedošlo
k jeho znehodnocení fyzikálními vlivy a k ohrožení osob.
- Vzorky přijaté do 8.00 hod jsou zpracovány týž pracovní den, vzorky doručené později, jsou
zpracovány den následující.
- ŽÁDANKA na toxikologické vyšetření je dostupná v elektronické podobě ve FONSu
a v papírové podobě na intranetu v ŘÍZENÉ DOKUMENTACI pod číslem KZ03_FO0933 UL
SOUDL Žádanka o toxikologické vyšetření nebo na webových stránkách KZ (Oddělení
soudního lékařství a toxikologie).
Je třeba vždy používat aktuální verzi žádanky.
Na ŽÁDANCE musí být uvedeno:
- identifikace ordinujícího oddělení, jméno a podpis lékaře,
- telefonické spojení na kliniku, oddělení nebo zdravotnické zařízení,
- jméno a příjmení pacienta,
- číslo pojištěnce (neshoduje-li se s rodným číslem), rodné číslo pacienta nebo datum
narození u cizinců a novorozenců nebo není-li rodné číslo známo,
- pohlaví,
- v případě, že není totožnost pacienta známa, jiný způsob identifikace,
- kód zdravotní pojišťovny, eventuálně informace o způsobu úhrady (samoplátce, faktura),
- kódy diagnóz,
-
datum a čas odběru biologického materiálu,
- požadavek na rychlost provedení analýz (statim),
- účel vyšetření,
- aktuální stav pacienta,
- předpokládané škodliviny,
- podaná medikace a běžně užívané léky,
- jednoznačně definované požadavky na vyšetření,
- druh odebraného biologického materiálu
- STATIM vyšetření se v toxikologické laboratoři provádí pouze v případě ohrožení života,
v případě bezvědomí a nebezpečí z prodlení!!! Vždy po předchozí telefonické domluvě.
- Vyšetření STATIM je třeba do laboratoře doručit nejpozději do 1 hodiny po odběru v MNÚL nebo do 2 hodin po odběru mimo MNÚL (např. nemocnice Děčín, Teplice)!!!
- Pracovní doba Toxikologické laboratoře SOUDL
Po – Pá 06.30 – 15.00 hod tel. +420 477 113 373
15.00 – 6.30 hod POHOTOVOSTNÍ SLUŽBA (jen STATIM) tel. +420 731 848 896 (zkr. z MNÚL 6919)
So, Ne, svátky POHOTOVOSTNÍ SLUŽBA tel. +420 731 848 896,
(jen STATIM), zkr. z MNÚL 6919
POHOTOVOSTNÍ
SLUŽBA – jen pro STATIMOVÁ vyšetření, nutno vždy volat pro domluvu o dalším
postupu (laborant není přítomen na pracovišti).