Nejmodernější
mamodiagnostické centrum v Ústeckém kraji, které vzniklo po rekonstrukci a
rozšíření prostor při Radiodiagnostickém oddělení Krajské zdravotní, a. s. –
Nemocnice Chomutov, o. z., úspěšně nastavilo také elektronické objednávání a
komunikaci. S tím, jak systém pracuje, nyní seznámil zástupce vedení
Krajské zdravotní MUDr. Jiří Mrázek, MHA, náměstek pro řízení informačních
systémů a MUDr. Dagmar Kollertová, primářka oddělení. Prezentace nového systému
se zúčastnili Ing. Jiří Novák, předseda představenstva Krajské zdravotní, a.
s., Ing. Petr Fiala, generální ředitel společnosti, MUDr. Irena Voříšková,
ředitelka zdravotní péče Krajské zdravotní, a. s. – Nemocnice Chomutov, o. z.,
a další zaměstnanci Krajské zdravotní, a. s.
Ing. Jiří Novák, předseda představenstva Krajské zdravotní,
a. s., který MUDr. Dagmar Kollerové slavnostně předal nový symbol centra, uvedl,
že zavedení elektronického objednávání odpovídá filozofii současného vedení
společnosti. „Chceme, aby zdravotní péče v nemocnicích Krajské zdravotní
šla ruku v ruce s nejmodernějšími medicínskými trendy, k nimž
neodmyslitelně patří také moderní způsoby komunikace jak uvnitř systému, tak
s pacienty. Mamodiagnostické centrum v Chomutově touto pozitivní
změnou potvrzuje, že je skutečně nejmodernějším zdravotnickým pracovištěm
s tímto zaměřením v Ústeckém kraji,“ zdůraznil Ing. Jiří Novák.
„Při slavnostním
otevření modernizovaného mamodiagnostického centra v červnu letošního roku
jsme zde přáli co nejvíce spokojených pacientek. A toto je další z kroků,
které k naplnění onoho přání může vést. Moderní způsob objednávání
k vyšetření je logickým završením důležité investiční akce, jímž
vybudování nových prostor pro mamodiagnostické centrum v chomutovské
nemocnici bylo. Poděkování za investiční podporu si opakovaně zaslouží jediný akcionář
Krajské zdravotní, kterým je Ústecký kraj, jež dlouhodobě naší společnost
podporuje při řadě investičních aktivit,“ řekl Ing. Petr Fiala, generální ředitel
Krajské zdravotní, a. s.
Stavební úpravy mamodiagnostického centra a nákup mamografu
vyšly Krajskou zdravotní na 12,05 milionu Kč, z čehož 3,1 milionu Kč
z této částky pokryly vlastní zdroje. Ústecký kraj stavební úpravy
podpořil 6 miliony Kč, na pořízení mamografu v hodnotě 3,69 milionu Kč získala
Krajská zdravotní dotaci ze státního rozpočtu od Ministerstva zdravotnictví
České republiky, která činí 2,95 miliony Kč. Dalších 400 tisíc za vybavení
zaplatila Krajská zdravotní.
Mamodiagnostické centrum je určeno zejména pacientkám
z jihozápadní části Ústeckého kraje a přilehlých oblastí. V současné době
v chomutovském centru evidují okolo pětatřiceti tisíc pacientek, které
chodí opakovaně na vyšetření. V loňském roce jich tu provedli zhruba
čtrnáct tisíc. Rozšířením chomutovského mamodiagnostického centra je očekáván
v průběhu jednoho roku nárůst až na dvacet tisíc vyšetření ročně.
Přechod na elektronické objednávání a
komunikaci:
Pokud jde o komunikaci a přechod
z papírové respektive telefonické formy na elektronickou výměnu dat,
jistě přinese řadu výhod naší společnosti. Za zmínku stojí
především přesnost přenášených dat, zpřehlednění a zrychlení
evidence, možnost rychlého dohledání dokladů v případě potřeby, sdílení
informací s klienty, reporting a publikování na webu nebo
na intranetu. Ve všech těchto případech to pro zdravotníky a hlavně
klienty - pacienty znamená časovou úsporu, snížení nákladů a zvýšení
kvality poskytovaných služeb. Čas takto „ušetřený“ může věnovat zdravotník
komunikaci s pacientem „face to face“, a své odborné činnosti, na kterou
má kvalifikaci.
Pacient využívající tohoto způsobu komunikace a
objednávání ví na čem je, může si vybrat termín, má čas si vše řádně rozmyslet.
V telefonické komunikaci se prodlužuje čas dohadování, kdy a jaký termín
je volný, a čas trávený u telefonu je často zbytečně dlouhý. Takto efektivně
k elektronickému objednávání přistoupilo a i nadále přistupuje řada
subjektů, kde je nutná později přímá osobní komunikace.
Zaměstnanci Krajské zdravotní, a. s., standardně
používají elektronické doklady. Pokud jde o skladové provozy, pracovníci mají
k dispozici doklady, jako jsou číselníky položek, objednávky zboží
v tzv. NEOS (nemocniční elektronický objednávací systém), avízo
o příjmu, potvrzení příjmu, avízo o dodávce, stavy zásob nebo pohyby
zboží v lékárnách… a další.
Filozofií Krajské zdravotní, a. s., jakožto
profesionálního poskytovatele komplexních zdravotnických služeb, bude jistě
celková automatizace - elektronizace všech procesů, což je v dnešní době
téměř nezbytné. Elektronické informace se dají využít i pro další účely – nabízí
se například dohledatelnost léků, všech typů materiálu, apod. Přínos potřebných
údajů, které mohou manažeři společnosti využít pro své rozhodování, je součástí
těchto systémů. V případě dohledatelnosti léků, materiálu, je možné
sledovat i údaje jako jsou výrobní čísla, datum výroby, datum
trvanlivosti, případně číslo šarže. Tento druh efektivní dohledatelnosti,
přehlednosti a preciznosti se týká i objednání pacienta a eliminaci chyb při
komunikaci s pacientem.
Úspory i návratnost investic do elektronického objednávání
jsou nesporné. Kromě časových úspor a výrazného snížení chybovosti celkově
přispěje zavedení elektronické výměny dat ke zvyšování kvality
a snižování nákladů, přičemž je vždy nezbytné klást velký důraz
na zabezpečení přenášených dat. Na závěr nelze opomenout přínos
elektronické komunikace pro ochranu životního prostředí.
Péči o pacienta - po použití veškeré podpůrné
elektroniky - vždy zajišťuje lékařský a zdravotnický personál.
Odkaz na elektronické objednávání: www.kzcr.eu/cv/mamo
Zdroj:
info@kzcr.eu